Quelques définitions et réflexions s'appuyant sur des notes bibliographiques
Ces notes ont servi de support à une discussion sur la notion d'assistant informatique s'appuyant sur l'expérience d'interactions avec l'utilisateur lors du séminaire de l'AS COMETE (Lyon, le 11 septembre 2003)
Alain Mille
2 Connaissance humaine et représentations informatiques…
[7-Posner1989], page 41, dans l'introduction : " Expertise, empirical research shows, generally rests on an extensive knowledge base. It has been shown for a number of fields of human endeavor that a world-class level of expertise is never attained with less than ten years of concentrated learning and practice." Et plus loin dans le même paragraphe "Possessing large knowledge bases of this kind, which operate very much in the manner of production systems, experts solve a great many problems by what can equally well be called "recognition" or "intuition".
Dans [8-Russ1996]
Expérience
1 Définitions générales
(n.f.) étym. : lat. experientia, essai, épreuve, expérience
A. Sens courant : ensemble de connaissances que l'on acquiert par le temps et l'usage.
B. Philosophie : connaissance acquise par les sens, due à la sensibilité : impression sensible non élaborée : synthèse des sensations.
C. épistémologie : action d'observer les faits en vue de vérifier une hypothèse. Souvent synonyme d'expérimentation.
Kant "L'expérience est, sans aucun doute, le premier produit que notre entendement obtient en élaborant la matière brute des sensations /…/. Elle nous dit bien ce qui est, mais elle ne dit pas qu'il faut que cela soit, d'une manière nécessaire, ainsi et pas autrement." (Critique de la raison pure, Introduction I, 1ère édition, pp31-32, PUF.)
Dans [4-Kirsh1991], après avoir cité Roger Schank, " This emphasis on cases goes along with a view that much of reasoning involves noticing analogies to past experiences. A common corrolary to this position is that concepts are not context-free intensions; they have a certain open texture, making it possible to flexibly extend their use and to apply them to new situations in creative ways. An agent which understands a concept should be able to recognize and generate analogical extensions of its concepts to new contexts".
L'ouvrage de Daniel Kayser [3-Kayser1997] sur la représentation des connaissances n'envisage pas la représentation de connaissances liées à un mode d'inférence analogique
Dans [6-Pfeifer and Scheier1999] chapitre 3, The fundamental problems of classical artificial intelligence and cognitive science, "…A situated agent has the potential to acquire its own history, if equipped with appropiate mechanisms. ". J'isole cet extrait car il correspond à ce que peut faire un agent informatique qui n'a pas beaucoup de capteurs autonomes pour se faire une "idée" d'une situation, mais qui malgré tout se construit son histoire sur la base des interactions qu'il "capte" quand il relaye les activités humaines ou inter-humaines. Est-ce que cette interprétation d'agent située est acceptable ?
Dans [2-Clancey1997] A propos de la mémoire et de sa modélisation…(fameux conteneur d'expertise et d'expérience donc…).
"In the development of my thinking about situated cognition –in considering the nature of explanation of rules, conceptual broadening, and deliberate structuring of knowledge bases- I concluded that understanding the nature of human memory as coordinating mechanism is central if we are to properly relate human knowledge and computer programs."( page 45)
Pour rétablir les choses à propos des schémas… "Bartlett (1932) argued that a schema should not be viewed as a memory-thing, as a neural path or "trace" that is simply reactivated: "It is an imaginative reconstruction, or construction, built out of the relation of our attitude towards a whole active mass of organised past reactions or experience, and to a little outstanding detail which commonly appears in image or in language form.(p213)""( page 47)
Pour situer l'importance du "RàPC" par rapport à la théorie "associationniste" " Descriptive cognitive models that relate remembering and problem solving, emphasized in the case-based reasoning approach of Roger Schank and his students (Kolodner, 1993), significantly improve upon the simple stimulus-response view of associationism. However, such models again do not have the functional or active character of biological processes that Bartlett emphasized" (page 50)
A propos du "Contextualism" (ou "Pragmatism") : "Contextualism holds that experience consists of events. Events have a quality as a whole. By quality is meant the total meaning of the event. The quality of the event is the resultant of the interaction of the experiencer and the world, that is, the interaction of the organism and the physical relations that provide support for the experiences. The relations can be thought of and anlysed into textures. A texture in turn consists of strands lying in context. (Ibid)." => la notion de contexte est construite également par chacun. L'expérience est une construction de la personne selon la qualité de l'événement (à quel point il peut signifier quelque chose).
Dans [5-Maturana??] Humberto Maturana date précisément "l'invention" du terme autopoiëse : ". It was not until 1970 that I chose the word autopoiesis as the name of the organization of living systems as discrete autonomous entities that existed as closed networks of molecular production, claiming that autopoiesis was the necessary and sufficient condition for the constitution of living systems, and that they existed only as long as their autopoietic organization was conserved. I did not conceived my understanding of living systems as discrete autonomous closed networks of molecular productions in an experiential vacuum in 1963 because I proposed it as an abstraction of my biological understanding aware of the biological knowledge of the times. " et donne une définition plus précise d'un système autopoiëtique: "A closed network of molecular productions that recursively produce the same network of molecular productions that produced them and specify its boundaries remaining open to the flow of matter through it, is an autopoietic system, and a molecular autopoietic system is a living system".
La question est de savoir si on peut fabriquer de toutes pièces un système autopoeëtique à une étape avancée de son développement, un peu comme si on créait de toutes pièces une plante adulte prête à produire et capable de continuer sa croissance "comme si" elle existait dans cet état à la suite d'un processus (virtuel) d'évolution.
¨Pour la question de la construction d'assistants autonomes destinés à s'adapter aux tâches d'un utilisateur en suivant les mêmes évolutions que lui (réduites à ce qui peut être capté par les interactions) : il faut imaginer un point de départ fictif sur ce qui est supposé être partagé comme "connaissances" entre l'utilisateur et l'assistant pour commencer à s'adapter…
Dans [1-Bernoux1995], pages 100-101, en conclusion du chapitre Des individus à l'entreprise.
"…on a appris qu'un individu n'agit jamais seul sur un groupe mais interagit avec lui, que l'action de l'individu si elle n'est pas reliée à celle du groupe est vouée à l'échec…"
1. Bernoux, P. La sociologie des entreprises. Paris. (1995)
2. Clancey, W. J. Situated Cognition: On Human Knowledge and Computer Representations, Cambridge University Press. (1997)
3. Kayser, D. La représentation des connaissances, Hermes. (1997)
4. Kirsh, D. "Foundations of AI: the big issues." Artificial Intelligence : special issue on Foundations of Artificial Intelligence Vol (47): 3-30.(1991)
5. Maturana, H. "Autopiesis, Structural Coupling and Cognition: A history of these and other notions in the biology of cognition." Vol.(??)
6. Pfeifer, R., Scheier, C. Understanding intelligence, MIT Press. (1999)
7. Posner, M. I., Ed. (1989). Foundations of cognitive science. Cambridge, Massachussets, MIT Press.
8. Russ, J. Dictionnaire de philosophie, Bordas. (1996)