2019
V. Lachand, Ch. Michel, A. Tabard. «Toccata: Supporting Pervasive Classroom Orchestration with Activity Based Computing », publié dans Interactive, Mobile, Wearable and Ubiquitous Technologies (IMWUT), et présenté à la conférence UBICOMP (International Joint Conference on Pervasive and Ubiquitous Computing), 23p., 2019 (à paraitre)
V. Lachand, C. Michel, A. Tabard, « Toccata: A Multi-Device System for Activity Scripting and Classroom Orchestration ». , in 11th International Conference on Computer Supported Collaborative Learning (CSCL 2019), June 2019, Lyon, France, 6p., 2019 (à paraître)
A. Gonot, C. Michel, J.-C. Marty, A. Cordier, « Social Robots in Collaborative Learning: Consequences of the Design on Students’ Perception », in 13th International Conference on Computer Supported Education (CSEDU 2019), May 2019, Heraclion, Grèce, 8p., 2019
N. Guin, C. Michel, M. Lefevre, et G. Molinari, « Les Grands Challenges issus des ateliers thématiques des ORPHÉE-RDV’2017 », in revue Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Éducation et la Formation (STICEF), vol. 25, n°2, 20p. 2019.
2018
G. Jalal, V. Lachand, A. Tabard, C. Michel, « How teachers prepare for the unexpected: bright spots and breakdowns in enacting pedagogical plans in class ». in 13th European Conference on Technology Enhanced Learning (EC-TEL 2018), 5 septembre 2018, Leeds (Royaume-Uni), pp. 59-73, 2018.
G. Jalal, V. Lachand, A. Tabard, C. Michel, « Design, Adjust and Reuse – How Teachers Script Pedagogical Activities » , in CHI '18: Extended abstract of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems, Montreal, 6p., Avril 2018.
V. Lachand, G. Jalal, C. Michel, A. Tabard, « Toccata: an Activity Centric Orchestration System for Education », in CHI '18: Extended abstract of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems, Montreal, 6p., Avril 2018.
C. Michel, C. E. Touré & J.-C. Marty, « Adapting Enterprise Social Media for Informal Learning in the Workplace. Using incremental and iterative Design Methods to favor sustainable uses ». In Computers Supported Education, CSEDU 2017 Revised Selected Papers, Springer International Publishing, 21 p., (à paraître 2018).
2017
Michel C., Lavoué E., George S. & Ji M. « Supporting Awareness and Self-Regulation In Project-Based Learning through Personalized Dashboards ». International Journal of Technology Enhanced Learning, vol. 9, 2/3, pp. 204-226. doi : 10.1504/IJTEL.2017.084500. 2017
C. Touré, C. Michel, J.-C. Marty, « Towards extending traditional informal learning tools in the workplace with social functionalities ». International Journal of Learning Technology, vol. 12, n°2, pp. 119-150. 2017.
Codréanu E., Michel C., Bobillier-Chaumon M.-E., et Vigneau O., « L'acceptation et l’appropriation des ENT (Espaces Numériques de Travail) par les enseignants du primaire ». Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Éducation et la Formation, vol. 24, n°1, 39p., 2017
Codréanu E., Michel C., Bobillier-Chaumon M.-E., et Vigneau O. « Assessing the Adoption of Virtual Learning Environments in Primary Schools: An Activity Oriented Study of Teacher’s Acceptance ». In Costagliola, G., Uhomoibhi, J., Zvacek, S., McLaren, B.M. (Eds), Computers Supported Education, CCIS 739, CSEDU 2016 Revised Selected Papers, Springer International Publishing, pp. 513-531, 2017.
C. E. Touré, C. Michel, et J.-C. Marty, « How to promote informal learning in the workplace? The need for incremental design methods », in 9th International Conference on Computer Supported Education (CSEDU 2017), Porto, Portugal, pp. 220-229., 2017
C. E. Touré, C. Michel, et J.-C. Marty, « Adaptation des réseaux sociaux d’entreprise pour favoriser l’apprentissage informel sur le lieu de travail », in Conférence Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH'2017), Strasbourg, France, pp. 89-100, 2017.
C. E. Touré, C. Michel, et J.-C. Marty. « Apprentissage informel sur le lieu de travail. Comment exploiter les principes des réseaux sociaux ». ORPHEE-RDV 2017 Atelier : L’Apprenant acteur principal de son parcours tout au long de sa vie, 1 février 2017, Font-Romeu (France). (Accessible en ligne :
2016
Michel C., Têtu M.-T., Champin P.-A. & Pot L. (2016). "Stimuler la patrimonialisation socio-culturelle par des plateformes du Web : Etude de cas du site Lyonnais de Montluc". Dans Les Cahiers du numérique, "Médiation des mémoires en ligne", 2016 (3), pp31-50. 2016 <http://lcn.revuesonline.com>. <hal-01291003>
Codreanu E., Michel C., Bobiller-Chaumon M.-E. & Vigneau O., "The Acceptance of VLEs (Virtual Learning Environments) by Primary School Teachers ». Dans CSEDU 2016 - Proceedings of the 8th International Conference on Computer Supported Education, 23 avril 2016, Rome (Italie), 9p., 2016
Codreanu E., Michel C., Bobiller-Chaumon M.-E. & Vigneau O., "A Triangulated Model to Assess Adoption of Virtual Learning Environements in Primary Schools ». Dans CSEDU 2016 - Proceedings of the 8th International Conference on Computer Supported Education, 23 avril 2016, Rome (Italie), 7p., 2016
2015
S. George, C. Michel, M. Ollagnier-Beldame, "Favouring reflexivity in technology-enhanced learning systems: Towards smart uses of traces", Dans Interactive Learning Environments ( 19p., doi : 10.1080/10494820.2015.1016532), Taylor & Francis. 2015.
C. Michel, G. Tognot, « Accroitre la valeur des bibliothèques universitaires : l’expérience utilisateur au cœur de la stratégie. », in Revue Information, Dans la Revue Données & Documents (I2D), no 4, 3p. décembre 2015.
C. Michel, A. Serna, R. Chalon, "Chapitre 6 : Le grand Lego des données et des services", Dans Architecture de l'information : Méthodes, Outils et Enjeux (JM Salaun & B Habert dir.), pp.119-137, De Boeck, 2015.
B. Habert, C. Michel, "Chapitre 3 : Intégrer le transcanal - la matrice de Resmini et Rosati", Dans Architecture de l'information : Méthodes, Outils et Enjeux (JM Salaun & B Habert dir.), pp.51-67, De Boeck, 2015.
Codreanu E., Michel C., Bobillier-Chaumon M.E., Vigneau O., "L'acceptation des ENT (Environnements Numériques de Travail) par les enseignants du primaire", Dans Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH2015), Agadir, pp. 258-269, 2015.
C. E. Touré, C. Michel, et J.-C. Marty, « Refinement of Knowledge Sharing Platforms to promote effective use: A use case », in 8th IEEE International Workshop on Knowledge Acquisition, Reuse and Evaluation (KARE 2015) in conjunction with 11th International Conference on Signal-Image Technology and Internet- Based Systems (SITIS 2015), Nov 2015, Bangkok, Thailand. pp. 680-686, 2015.
2014
M.E. Bobillier-Chaumon, C. Michel, F. Tarpin-Bernard, B. Croisile, "Can ICT improve the quality of life of elderly adults living in residential home care units (RHCU)? From actual impacts to hidden artifacts", Behaviour & Information Technology 33(6) pp. 574-590, Taylor & Francis , ISSN 0144-929X. 2014.
S. George, C. Michel, A. Serna, L. Bisognin, "Évaluation de l’impact d’un jeu sérieux en réalité mixte", Revue STICEF 21() pp. 1-25, ISSN 1764-7223. 2014.
C.E. Toure, C. Michel, J.C. Marty, "What if we considered awareness for sustainable Kwowledge Management ? Towards a model for self regulated knowledge management systems based on acceptance models of technologies and awareness", Dans KMIS 2014 (International Conférence on Knowledge Management and Information Sharing), Kecheng Liu and Joaquim Filipe ed. Rome. pp. 413-418. SCITEPRESS . 2014.
C.E. Toure, C. Michel, J.C. Marty, "Re-designing knowledge management systems : Towards user-centered design methods integrating information architecture", Dans KMIS (International conference on Knowledge Management and Information Sharing), Rome. pp. 298-305. INSTICC ; SCITEPRESS . 2014.
M. Ji, C. Michel, E. Lavoué, S. George, "DDART: An awareness system to favor reflection during project-based learning", Dans 4th Workshop on Awareness and Reflection in Technology-Enhanced Learning (ARTEL 2014), Graz, Austria. pp. 81-83. 2014.
M. Ji, C. Michel, E. Lavoué, S. George, "DDART, A Dynamic Dashboard for Collection, Analysis and Visualization of Activity and Reporting Traces", Dans 9th European Conference on Technology Enhanced Learning (EC-TEL 2014), Graaz, Austria. pp. 440-445. Springer LNCS . 2014.
2013
S. George, C. Michel, M Ollagnier-Beldame. Usages réflexifs des traces dans les environnements informatiques pour l'apprentissage humain. Intellectica 1(59) pp. 205-241. 2013.
F. Belhadj, V. Boyer, G. Delmas, M. Lamolle, C. Le Duc, P-A. Champin, C. Michel, "Learning Café: a semantic multimedia collaborative platform for e-learning", Dans IEEE International Workshop on Multimedia Technologies for E-Learning (MTEL) - IEEE International Symposium of Multimedia (ISM 2013), IEEE ed. Anaheim, USA. pp. 1-6. 2013.
M. Ji, C. Michel, E. Lavoué, S. George. An Architecture to Combine Activity Traces and Reporting Traces to Support Self-Regulation Processes . Dans 13th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 2013), IEEE Computer Society ed. ed. Beijing, China. pp. 87-91. 2013.
M. Ji, C. Michel, E. Lavoué, S. George, "Combinaison de traces d'activités et de reporting pour soutenir des processus d'autorégulation", Dans Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH), Toulouse. pp. 267-278. 2013.
2012
C. Orliac, C. Michel, S. George, "An Authoring Tool to Assist the Design of Mixed Reality Learning Games", Dans 7th European Conference on Technology Enhanced Learning (EC-TEL 2012), Springer ed. Saarbrücken, Germany. pp. 441-446. Lecture Notes in Computer Science 7563. 2012.
C. Michel, E. Lavoué, L. Piétrac, "A Dashboard to Regulate Project-Based Learning", Dans 7th European Conference on Technology Enhanced Learning (EC-TEL 2012), Ravenscroft A., Lindstaedt S., Delgado Kloos C. and Hernandez-Leo D. ed. Saarbrücken, Germany. pp. 250-263. LNCS 7563. Springer . 2012.
C. Michel, M.E. Bobillier-Chaumon, P. Sarnin, "Prise en compte de la construction de valeur liée à l’expérience utilisateur dans la modélisation de l’acceptation technologique", Dans Ergo’IHM 2012 (conférence conjointe de la 13ème édition de ERGO’IA et de la 24ème édition d’IHM) , Biarritz, France . pp. 8p. ACM . 2012.
2011
MICHEL Christine, SANDOZ-GUERMOND Françoise, SERNA Audrey, "Revue de littérature sur l’évaluation de l’usage de dispositifs mobiles et tactiles ludo-éducatifs pour les jeunes enfants", Conférence EIAH2011 Workshop sur les "IHM avancées pour l'apprentissage", 8p. (2011)
COURDAVAULT Charlotte, GEORGE Sébastien, MICHEL Christine, "Les formalismes de scénarisation pédagogique existants permettent-ils de scénariser des learning games en réalité mixte ?", Conférence EIAH 2011, 4p. (2011)
MICHEL Christine, BOUKACEM-ZEGHMOURI Chérifa, « Les observatoires du numérique dans le champ scientifique : la dynamique, fil conducteur de la modélisation » , Communication orale lors de l’atelier « Traces » de la conférence IC2011, 16 mai 2011, 2p. (2011)
2010
MICHEL Christine, LAVOUE Elise, "Combiner suivi de l'activité et partage d'expériences en apprentissage par projet pour les acteurs tuteurs et apprenants" 7ème Colloque Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Enseignement (TICE 2010), Nancy, France, pp. 8p. (2010).
MICHEL Christine, SANDOZ-GUERMOND Françoise, "Global and large-scale pre-school digital Games Based Learning evaluation" 4th European Conference on Games Based Learning, Copenhagen, Danemark, (2010).
MICHEL Christine, LAVOUE Elise, KM and WEB 2.0 methods for project-based learning. MESHAT : a monitoring and experience sharing tool , Springer, edited by Dirk Ifenthaler, Dr. Kinshuk, Pedro Isaias, Demetrios G. Sampson, and J. Michael Spector, springer (2010).
2009
MICHEL Christine, GARROT-LAVOUE Elise, "MESHAT: MONITORING AND EXPERIENCE SHARING TOOL FOR PROJECT-BASED LEARNING" IADIS International Conference Cognition and Exploratory Learning in Digital Age (CELDA 2009), Rome, Italie, pp. 8p (2009).
MICHEL Christine, PREVOT Patrick, "KNOWLEDGE MANAGEMENT CONCEPTS FOR TRAINING BY PROJECT An observation of the case of project management education" International conference on Knowledge Management and information sharing (KMIS 2009), Madeira, Portugal, pp. 6p (2009).
MICHEL Christine, "Dispositif de supervision pour les tuteurs impliqués dans un apprentissage à la gestion de projets" Conférence EIAH'2009 Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, Le Mans, France, p.1,5 (Workshop "Instrumentation des activités du tuteur : Environnements de supervision, usages et ingénierie"), Le Mans, France, pp. 11p (2009).
ZAGHBIB Amina, MICHEL Christine, PREVOT Patrick, "Etude et conception d'un système tuteur coach pour l'apprentissage et l'accompagnement au changement à distance" "Enseigner et apprendre à l'ère du numérique : regards croisés entre concepteurs et utilisateurs", Le Mans, France, pp. N/A (2009).
MICHEL Christine, BOBILLIER-CHAUMON Marc-Eric, TARPIN-BERNARD Franck, "Fracture numérique chez les seniors du 4eme age. Observation d'une acculturation technique" Les Cahiers du numérique, vol. 5, issue 1, pp. 147-168 (2009).
2008
MICHEL Christine, ZAGHBIB Amina, PREVOT Patrick, "Dispositifs de gestion de projets innovants : présentation d'une architecture de SI intégrant l'accompagnement au changement" 13eme conférence AIM (Association information Management) 2008, Paris, France, pp. http://www.aim2008.org/p (2008).
2007
MICHEL Christine, GEORGE Sebastien, GARROT Elise, "Activités collectives et instrumentation. Étude de pratiques dans l'enseignement supérieur" Distances et savoirs, vol. 5, issue 4, pp. pp.527-546 (2007).
MICHEL Christine, GARROT Elise, GEORGE Sebastien, "Situations d'apprentissage collectives instrumentées : étude de pratiques dans l'enseignement supérieur" 3ème Conférence en Environnement Informatique pour l'Apprentissage Humain (EIAH 2007), Lausanne, Suisse, 27-29 Juin 2007,, INRP, INRP, Lausanne, Suisse, INRP , pp. 185-196 (2007).
ZAGHBIB Amina, MICHEL Christine, PREVOT Patrick, "Organisation distribuée, mondialisation et R&D : l'accompagnement des changements organisationnels par des EIAH." 7e Congrès international de génie industriel, UQTR (Université du Quebec à Trois-Rivières), UQTR (Université du Quebec à Trois-Rivières), Trois-Rivières, Canada, UQTR (Université du Quebec à Trois-Rivières) , pp. publié sous forme de cd (2007).
MICHEL Christine, GARROT Elise, GEORGE Sebastien, "Instrumented Collective Learning Situations (ICLS): the Gap between Theoretical Research and Observed Practices." 18th Internationale Conference on Society for Information Technology and Teacher Education (SITE 2007), AACE Editlib, AACE, San Antonio, États-Unis, AACE , pp. 895-901 (2007).
2006
MICHEL Christine, BOBILLIER-CHAUMON Marc-Eric, COHEN-MONTANDREAU Véronique, TARPIN-BERNARD Franck, "Les personnes âgées en EHPAD. Les TIC sont-elles un mode de reliance sociale ?" EUTIC 2006 "ENJEUX ET USAGES DES TIC : Reliance sociale et insertion professionnelle", Bruxelles, Belgique, pp. 13-22 (2006).
MICHEL Christine, BOBILLIER-CHAUMON Marc-Eric, COHEN-MONTANDREAU Véronique, TARPIN-BERNARD Franck, "Immersion de la personne âgée en maison de retraite : étude des incidences possibles des TIC dans sa (re)construction psychosociale" LUDOVIA, Saint-Lizier, France, pp. 15p. (2006).
MICHEL C., BOBILLIER-CHAUMON M-E., COHEN-MONTANDREAU V., TARPIN-BERNARD F., "Immersion de la personne âgée en maison de retraite : étude des incidences possibles des TIC dans sa (re)construction psychosocial" Université d'été du multimédia ludo-éducatif et pédagogique (LUDOVIA)Saint-Lizier FRANCE (2006).
2005
MICHEL Christine, PRIE Y., LE GRAET L., "Construction d'une base de connaissance pour l'évaluation de l'usage d'un environnement STIC" 17 ème conférence Francophone sur l'Intéraction Homme-Machine, New York, États-Unis, pp. pp.199-202 (2005).
MICHEL Christine, BOBILLIER-CHAUMON Marc-Eric, COHEN-MONTANDREAU Véronique, TARPIN-BERNARD Franck, "Démarche d'évaluation de l'usage et des répercussions psychosociales d'un environnement STIC sur une population de personnes âgées en résidence médicalisée" 17 ème conférence francophone sur l'Interaction Homme-Machine, ACM, vol. 264, Toulouse, France, pp. pp.195-198 (2005).
MICHEL Christine, BOBILLIER-CHAUMON Marc-Eric, COHEN-MONTANDREAU Véronique, SANDOZ-GUERMOND Françoise, "L'usage des nouvelles technologies par des personnes en situation de handicap : deux études pour comprendre leurs conditions d'appropriation et d'acceptation" SFP' 2005, Nancy, France, pp. p.91 (2005).
2004
SANDOZ-GUERMOND F., FOREST J., GEORGE S., MICHEL C., FILIPPI M., LELEVE A., BENMOHAMED H., BOUTROS N., "Interdisciplinarité STIC-SHS : l’expérience du groupe CESTIC," Colloque « A la Croisée des Sciences, pratiquer et comprendre l'interdisciplinarité », Aix-en-Provence, France, 16-17 septembre 2004 (2004).
2003
MICHEL Christine, EGGHE L., "Construction of weak and strong similarity measures for ordered sets of document using fuzzy set techniques" Information Processing and Management, vol. 39, issue 5, pp. pp.771-207 (2003).
MICHEL Christine, "Poset representation and similarity comparisons os systems in IR" 26eme conférence ACM SIGIR, Toronto - Ontario, Canada, pp. pp.121-137 (2003).
MICHEL C., ROUISSI S., "E-learning : normes et specifications. Etude des spécifications LOM et IMS-QTI caractérisant des documents numériques inter-échangeables et réutilisables pour l'acquisition et l'évaluation des connaissances," Revue Document Numérique, numéro spécial sur Les nouvelles facettes du document électronique dans l'éducation, éditions Hermes, 2003 (2003).
MICHEL C., ROUISSI S., "Génération de documents d'évaluation des connaissances pour l'e-learning," 6ème colloque international sur le document éléctronique (CIDE.6), Caen, France, 24-26 nov. 2003 (2003).
2002
MICHEL Christine, EGGHE L., "Strong similarity measures for ordered sets of documents in information retrieval" Information Processing and Management, vol. 38, pp. pp.823.848 (2002).
MICHEL C., ROUISSI S., "Etude de l'organisation et caracterisation de l'information pedagogique pour construire des documents hypermedias adaptatifs diffuses sur le Web" 5ème Colloque International sur le Document Electronique (CIDE.5), Sous la direction de Mauro GAIO, Christine VANOIRBEEK, Khaldoun ZREIK, editeur(s): Inria, Hammamet, Tunisie, 20-23 oct. 2002, pp. 153-167 (2002).
MICHEL C., "Le Web Usage Mining, méthodes et expérimentation pour l’extraction d’information et de connaissance sur les données du Web," 7ème colloque de l'AIM : « Affaire Electronique et Société de Savoir : Opportunités et Défis » (AIM.7), Hammamet, Tunisie, 30 mai - 1er juin 2002 (2002).
MICHEL C., PINEDE-WOJCIECOWKI N., "Les réseaux Intranet : stratégies d’usages et d’usagers dans l’appropriation des outils de communication. Etude expérimentale d’un contexte pédagogique," 13eme congrès de la SFSIC (Société Française des Sciences de l'Information et de la Communication), Marseille, France, 7-9 oct. 2002 (2002).
MICHEL C., "Ordre, agrégation et répétition : des paramètres fondamentaux dans les comparaisons d'objets informationnels," ILE ROUSSE 2002, congrès de la SFBA ( Société Française de Biliométrie Appliquée), Ile rousse, France, 14-18 oct. 2002 (2002).
2001
MICHEL Christine, BEN-ROMDHANE M., "Les bases de données scientifiques en texte intégral : principe de caractérisation des documents, d'interrogation et de navigation dans les documents réponses" La revue maghrébine de documentation et d'information, vol. 11, pp. pp.183-198 (2001).
MICHEL Christine, "Ordered similarity measures taking into account the rank of documents" Information Processing & Management, vol. 37, issue 4, pp. pp.603.622 (2001).
LAFOUGE T., MICHEL C., "Links between information construction and information gain. Entropy and bibliometric distributions.," Journal of Information Science (JIS), éditions Creatifica Associates, UK, editeur(s) : Adrian Dale, vol. 27, no. 1, 2001, pp. 39-49 (2001).